EBBA:lla alkaa tänä syksynä mittava sisustusprojekti.Vene kuoritaan 70-luvun "huolettomista" materiaalaista, mm. korkkijäljitelmästä ja paksusta (mutta ah niin lämpimästä) veneläskistä. Tilalle saadaan puuta ja muuta. Kaasujärjestelmä (lämmitys, jääkaappi, liesi) puretaan ja tilalle tulee vähemmän vahtimista vaativa spriiliesi, allaskylmiö sekä kamina. Sähköt samalla uusitaan ja jo rudimentiksi käyneen tilaa vievän kartaapöydän tilalle (paperikarttaahan tutkitaan yleensä salongin pöydällä) luodaan vastaava, mutta pienempi laite- ja tekniikkanurkka (klaffipöytä iPadille jne.) jossa keskeiset mittarit sekä viestivälineistö. Kone käydään huolella läpi. Ainakin startti vaatii huoltoa. Ellei tarkempi tutkimus
paljasta muita suurempia huolia konepuolella, päädytään ekologiseen ratkaisuun ja
ajetaan nyt edelleen vähän tunteja ajettu BMW D 50 loppuun. Kone on vahva ja sen kolmilapaisella potkurilla pääsee hyvin ulos satamista kelillä kuin kelillä. Umpikaappeja tullaan avaamaan kuivatusnaulakoille, taakse saadaan tilavat pistopunkat ja koko ilme tulee myös sisällä vastaamaan sitä mistä ulkokuori kielii, hurrikaaninkestävästä syvänmerenpurjehtijasta. Ilmettä on käyty katsomassa mm. Pommern -laivasta. Lopullisen toteutuksen taikoo esille kuulu Lydmanin omistama Haukilahden Veneveistämö, vankalla kokemuksella juuri CA -veneiden parista.
|
Johnny Lydmanin luonnostelema 1. versio |
Projektista keskustellaan alan lehtien kanssa, lukijoita kun saattaa kiinnostaa tällaiset uudistusprojektit ja niiden seuraaminen askel askeleelta. Hintaa työlle tulee varmasti yhden käytetyn vastaavanmittaisen veneen verran, mutta moneen otteeseen on toisaalta todettu, että vaikka veneeseen uhrattuja rahoja ei yleensä saa takaisin, on arvokkaan veneen pitäminen merellä jo sinänsä ekoteko, puhumattakaan siitä riemusta mitä asiallisesti toteutettu kokonaisuus merimiehelle suo kun ankkurimaljat pääsee kumoamaan juuri siinä interiöörissä mistä on saanut haaveilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti