|
Ebban keulaa riisuttuna veneläskeistä. Kuvassa jäykisteet. |
| Laminaatti paikoin n. 25mm.paksua, laipiot n. 35mm. |
Ebban
Remontti alkoi lokakuun toisella viikolla. Purkamista riitti lähes
kahdeksi viikoksi. Kaikki vanha veneläski ja muovipinnoitteet
poistettiin, samoin sähkö-,vesi ja kaasuputkistot. Tilalle halutaan
yksinkertaisuutta, avaruutta ja puuta. Jo nyt voidaan kuitenkin todeta
että runkokuivana säilyneellä Ebballa on edessään enemmän merimaileja
kuin monella uudella purjeveneellä, kunhan välillä päivitetään
läpiviennit, sähköt ja lähes kaikki sisällä oleva. Suurta mielihyvää
tuottaa mm. vanhojen, osin pinta-asennuksina toteutettujen
sähkökaapeleiden poistaminen. Paksuja johtonippuja jotka eivt johda
minnekkään menee jokapaikkaan. Samalla selkeää oma pää ja huomaa kuinka
kaikki muuttuu yksinkertaisemmaksi uusien vähän sähköä vievien
ratkaisujen ansiosta. Veneestä poistuu kaasujärjestelmä jonka varassa
oli lämmitys, kylmiö ja liesi, niin toimiva kuin se olikin. Kun vene on
aikoinaan rakennettu ylittämään valtameriä, säilytystilaa on tarvittu
valtaisa määrä. Nyt talvisin hometta houkuttavat lokerot ja vaatekaapit
korvataan suurelta osin avarammilla ratkaisuilla.
Se tarkoittaa kolmea suurta ja
selkeää kajuuttaa meripunkkineen, 2 ovelle erotettua makuupaikkaa keulaan, 2 kajuutan ovelle erotettua paikkaa perään styyrpuuriin ja 2 paikkaa perälle paapuuriin. Vaatekaappinahan nykyään toimii kokemuksmme mukaan kesäretkillä usein se tuttu putkikassi joka heitetään punkan päällä. Koska nuoret matruusimme laittaisivat vaatteitaan veneen kaappeihin kun ne eivät kotonakaan sinne ryömi, olen asiasta päätellyt. Tilava pentry spriiliesineen ja upotettavine kylmiöineen
rakennetaan keskilaivaan. Lisäksi keulan vaatekomeron tilalle asennetaan Reflex dieselkamina
lämmittämään naulakossa kuivuvia sadeasuja sillä aikaa kun kapteeni
sekoittelee kuumaan rommia kapteenille varatussa salonkinurkkauksessaan keskellä laivaa.
Siinä se mihin pyritään. Kun veneeseen asenneteen vielä valoja sopivan
niukasti, selkeä käsikäyttöinen
vesijärjestemä joka yhdistää sekä hätäpumpun että paineveden, sähköä
riittää omiksi tarpeiksi ilman että aurinkopaneelille ja mootorin laturille tarvitaan lisävoimalaa. Johdot vedetään toki huomioimaan
mahdollinen tuleva elektroniikkaintoilija, jos sellainen joskus veneen
kannella kävelee omistajana, mutta nyt riittää että kaikki kaapeloinnit
saadaan putkiinsa ja pitkittäisjäykisteiden sisään pois maailman
myrskyilta ja meritaudissa sohivilta matruuseilta. Vaaleaa pystypanelointia ja perinteikästä tummaa puuta
yhdistellään hillitysti, huomioiden että säilytetään veneen henki, joka on olla yksi merikelpoisimmista pelastus- ja luotsiveneistä. |
|
| |
|
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti